گروه اجتماعی: دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات در نامه‌ای به مدیر مسئول روزنامه یاس نو، خواستار توقف انتشار این روزنامه شد.

روزنامه یاس نو روز شنبه انتشار خود را از سر گرفت، اما عمر این دوره انتشار آن تنها یک شماره بود.علیرضا ملکیان، دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات، در نامه خود، تجدید نظرخواهی دادستان تهران، قاضی مرتضوی در پرونده روزنامه یاس نو را دلیل این توقیف ذکر کرده است.

این درحالی است که روزنامه یاس نو 5سال قبل و در آستانه انتخابات مجلس هفتم توقیف شد و طی این مدت جلسات بازپرسی و دادگاه آن به انجام رسید تا در نهایت حکم قطعی آن در اواخر سال گذشته صادر شد که براساس آن مدیر مسئول این روزنامه به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

تنها شماره منتشر شده این روزنامه در دوره جدید در ۱۶ صفحه منتشر شد و عمده مطالب آن به حمایت از نامزدی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اختصاص داشت.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: انتشار یاس نو براساس نامه دادستان عمومی و انقلاب تهران که یکی از شاکیان این پرونده است، متوقف شد.

علیرضا ملکیان افزود: نامه‌ای درباره روزنامه یاس‌نو از سوی دادستان عمومی و انقلاب تهران به‌عنوان ریاست شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران ارسال و رونوشت این نامه جهت اقدام به دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات ارسال شد.

وی بیان داشت: در این نامه که خطاب به رئیس شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران بود، آمده است:دادنامه محمد نعیمی‌پور در تاریخ 26/2/88 به دادستان عمومی و انقلاب تهران ابلاغ شد و عمده شکایات مذکور نیز از سوی مدعی‌العموم بوده است.

بنابراین با توجه به اینکه پیرامون اتهامات مدیر مسئول روزنامه یاس نو اعضای محترم هیأت منصفه پس از اتمام محاکمه مشارالیه یا اکثریت مطلق آرا نظر به مجرمیت و عدم‌استحقاق تخفیف داده‌اند و مجموع موارد الهامی لغو امتیاز روزنامه مذکور را در قانون مطبوعات پیش‌بینی کرده و از طرفی، مشارالیه در پرونده مفتوح در شعبه 1083 دادگاه عمومی جزایی تهران، محکوم به توقیف موقت روزنامه روز نو شد که به جای روزنامه توقیف شده دیگری انتشار یافته است و توأم با سایر موارد اتهامی روزنامه یاس نو در آن شعبه مطرح رسیدگی است و در دادنامه مذکور پیرامون لغو امتیاز و رفع توقیف تصمیمی اتخاذ و اعلام نشده تقاضای تجدید‌نظر خواهی نسبت به رأی صادره را دارم.

ملکیان ادامه داد: اداره کل مطبوعات داخلی نیز برای ابلاغ این نامه از نعیمی‌پور دعوت کرد اما وی از دریافت این نامه خودداری کرد و در نهایت چون نعیمی‌پور این نامه را نپذیرفت نامه توسط پیک موتوری تحویل روزنامه شد.وی افزود: بنا به گفته قاضی مرتضوی،پرونده یاس نو مسیر قانونی خود را طی نکرده است.

ملکیان تصریح کرد: وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات از ابتدای تشکیل پرونده یاس نو هیچ نقشی در آن نداشته‌اند و تنها نامه دادستان را در این باره ابلاغ کرده‌اند و دبیرخانه هیأت نظارت، دستگاه انتظامی یا قضایی نیست که مأمور به همراه داشته باشد و این پرونده همچنان با شکایت مدعی‌العموم و شاکیان خصوصی در دادگاه مطرح است.

کد خبر 81576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز